WAAROM EEN (NIEUWE) HUISSTIJL

Waarom een (nieuwe) huisstijl?


Een huisstijl is de fysieke presentatie van jouw bedrijf of merk. Deze combinatie van kleuren, vormen, lettertypes en je logo zorgen dat jouw bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie, en zorgt ervoor dat jouw klanten je overal herkennen.

Wat houdt een huisstijl in?

Als je het woord "huisstijl" laat vallen, zal er bij meeste mensen al een belletje gaan rinkelen. Er wordt vaak gelijk gedacht aan een logo, maar een huisstijl is eigenlijk veel meer dan dat. Het is een bundeling van je logo, kleuren, lettertypes en grafische elementen waarmee jij (of je vormgever) documenten en andere media uitingen kan opmaken. Je huisstijl is kort gezegd de presentatie van jouw bedrijf naar de buitenwereld.


Je huisstijl is gebaseerd op de identiteit van je bedrijf. Waar sta ik voor? Wat is voor mij belangrijk? Welke producten of diensten lever ik? Het is belangrijk om een aantal van die elementen in je huisstijl terug te zien. Op die manier creëer je een huisstijl die mensen associëren met jouw bedrijf. Ook is het belangrijk dat jouw huisstijl gericht is op jouw doelgroep. Het is waardevol dat jij jouw huisstijl mooi vindt, maar het is natuurlijk nog beter als jouw huisstijl ook aantrekkelijk is voor potentiële klanten. Daarom is het van belang om bij het creëren van een huisstijl ook rekening te houden met actuele trends en de behoeftes en voorkeuren van jouw doelgroep.

Herkenbaarheid

Een huisstijl is de basis voor de herkenbaarheid van jouw organisatie. Herkenbaarheid zorgt er voor dat jouw doelgroep je makkelijk onthoudt, en jij zo dus ook meer klanten kan werven. Als een potentiële klant jouw bedrijf makkelijk herinnert, is de kans groot dat ze naar jou terug komen. Een ander groot voordeel van een goed herkenbare huisstijl is dat het meteen vertrouwen en geloofwaardigheid schept. Een goede presentatie en een goede eerste indruk van jouw bedrijf is het halve werk.

Kleurgebruik en psychologie

Kleur is de krachtigste vorm van non-verbale communicatie. Het speelt een belangrijke rol bij het overbrengen van informatie of stemmingen, en het beïnvloeden van de beslissingen. Door bepaalde kleuren te gebruiken kun je klanten informatie geven of ze sturen in een bepaalde richting. Kleurenpsychologie is overal. Niet alleen in media uitingen, maar ook in verkeers- en veiligheidsborden, op muren van restaurants, in klaslokalen, op social media en ga zo maar door.


De kleur(en) die je gebruikt zeggen dus veel over het product of de dienst die je levert en hebben direct invloed op jouw klanten. Maar welke kleur moet je nou kiezen voor je bedrijf? Ondanks dat iedereen zijn eigen associaties bij bepaalde kleuren heeft, hebben kleuren ook algemene associaties. Een goed voorbeeld hier van is de kleur blauw, één van de meest gebruikte kleur binnen de vormgeving. Blauw is de kleur van de zee en de lucht. Deze kleur straalt dan ook van nature rust en kalmte uit. Daarnaast straalt de kleur ook vertrouwen, autoriteit, succes en veiligheid uit. Daarom zie je deze kleur ook veel terug in logo's van de overheid, electronica bedrijven, social media en bedrijven binnen de zakelijke dienstverlening. 


Wil je nou zelf ook gebruik maken van kleuren die iets zeggen over je bedrijf of een gevoel oproepen?

Kijk hieronder in het schema om te ontdekken welke kleuren bij welke associaties passen.

Geel

Geel is de kleur van de zon en de zomer. Geel staat voor vrolijkheid, warmte, energie, kracht en alertheid.


Oranje

Oranje is een kleur die optimisme en levensvreugde oproept. Ook is het de kleur van creativiteit. Dit is dan ook een kleur die wij bij vibe gebruiken. andere associaties zijn: Plezier, jeugd, het Koningshuis en alertheid.

Rood

Rood is de kleur van de passie, dat is een algemeen gegeven. Deze kleur brengt dan ook veel emoties op. De associaties van de kleur rood zijn de volgende: Kracht, liefde, gevaar, moed, doorzettingsvermogen, verlangen en opwinding.

Roze

Roze is een kleur die veel gebruikt word om onschuld en vrouwelijkheid uit te stralen. 

Andere associaties zijn: Romantiek, vriendelijkheid, dankbaarheid en waardering.

Paars

Paars is de kleur van luxe en rijkdom. Deze kleur zie je veel terug in luxe producten. 

Ook staat deze kleur voor spiritualiteit, mysterie, nobelheid, toewijding en elegantie.

Blauw

Blauw is de kleur van de zee en de lucht. Daarom brengt dit gevoelens van kalmte en vertrouwen over. Andere associaties met blauw: Waarheid, kracht, loyaliteit, betrouwbaarheid en zelfvertrouwen.

Groen

Groen is de kleur van de natuur. Om die reden zie je deze kleur veel terug bij logo's die te maken hebben met de natuur en het millieu. Andere associaties met deze kleur zijn: Hoop, vruchtbaarheid, vrolijkheid, fris, jaloesie en tevredenheid.

Bruin

Bruin is de kleur van de aarde. Om die reden is bruin een kleur die geassocieerd wordt met eenvoud en duurzaamheid.


Zwart

Zwart symboliseert kracht. Met deze kleur kan je er voor zorgen dat je bedrijf kracht en autoriteit uitstraalt. Andere associaties zijn: Serieus, rouw, angst, formeel en verleiding.

Huisstijl toepassen

Als je zo ver bent, en je hebt een mooie huisstijl voor je bedrijf, hoe pas je die dan toe? Bij het maken van een huisstijl, wordt vaak een huisstijl handboek ontwikkeld. Een huisstijl handboek is een bundeling van alle onderdelen die jij of je vormgever kunnen gebruiken om grafische uitingen op te maken. Denk aan alle lettertypes, kleuren en vormen die jij kan gebruiken op bijvoorbeeld briefpapier, posters, in emails etc.  In dit handboek staan ook wat richtlijnen om te zorgen dat jij jouw logo op de best mogelijke manier kan gebruiken. Door een huisstijl op een consistente manier toe te passen, creëer je dan ook weer meer herkenbaarheid, en straal je professionaliteit uit.


Naast een huisstijl ook media uitingen nodig? We worden graag uitgedaagd!

Op zoek naar een reclamebureau voor strategie, ontwerp en techniek? Zoek je een strategische partner die jouw huisstijl en reclame-uitingen eens goed onder een vergrootglas bekijkt? Of juist op zoek naar een creatieve partner die jouw uitingen op een pakkende manier vormgeeft? Is de website nodig aan vernieuwing toe? Wil je beter vindbaar zijn in Google op voor jouw bedrijf relevante zoektermen? Gericht nieuwsbrieven versturen naar jouw klanten? Of de social media inspanningen verbeteren?

VIBE creative werkt niet voor, maar mét klanten!

Bel of mail en we horen elkaar!

Nieuwe site of shop nodig? Bestaande site aan vernieuwing toe? Een eenvoudig te gebruiken Content Management Systeem (CMS)? VIBE staat in de startblokken.

Share by: