BETER VINDBAAR IN GOOGLE

Online marketing bureau Zeeland


Zo hoog mogelijk in Google

Mooie website of webshop laten maken? Check! Maar om ook online klanten te werven moet je wel gevonden worden. En dan gebeurt helaas niet vanzelf. Daar is continu werk aan de winkel. Zeker ook als we weten dat het marktaandeel van Google gebruikers in Nederland hoger ligt dan 90%.


Dan is er eigenlijk geen uitleg meer nodig waarom het belangrijk is om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten! Makkelijk? Zeker niet, want iedereen wil zo hoog mogelijk scoren. Maar is dat dan nog wel te doen met een acceptabel budget? Jazeker!

Jouw website of webshop beter vindbaar op Google

Wie tegenwoordig zichtbaar wil zijn voor potentiële klanten moet ook goed vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google. Wie boven de concurrentie wil staan moet nog beter vindbaar zijn op Google dan zij. Klinkt allemaal erg logisch. Maar hoe doe je dat, beter vindbaar op Google zijn dan je concurrenten?

De technische kant verbeteren

Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de technische kant van je site of shop helemaal klopt. Dit is eigenlijk het startpunt voor SEO. Als er om te beginnen al technische drempels zijn zul je nooit goed gevonden gaan worden in de zoekmachines. Google beoordeelt tenslotte ook de betrouwbaarheid van je site of shop. Zoekwoorden moeten op logische plekken staan, de URLs moeten kloppen, de laadsnelheid moet in orde zijn, de tekstopbouw moet logisch zijn… héél veel zaken om te controleren en waar nodig te verbeteren.

Denken als bezoeker

Google vindt het ook belangrijk dat jouw bezoekers blij worden van je website of webshop. Blij in de vorm van het snel vinden van juist die informatie waar ze op dat moment naar zochten. Maar ook moet de structuur van de navigatie goed in elkaar zitten, want van een onduidelijke site wordt niemand blij. 


Ook de laadtijden op desktop en vooral ook mobiel moeten kort zijn. Lange laadtijden zorgen meteen al voor veel afhakers. Denk eens als volgt: jouw bezoeker heeft een probleem en zoekt snel een oplossing. Als je dit goed voor elkaar hebt wordt je niet alleen beloond door je bezoeker, maar ook door Google in de vorm van een hogere positie in de organische resultaten.

Goede zoekwoorden in kaart brengen

Zoekwoorden zijn woorden die Google gebruikt om zoekopdrachten in Google te linken aan de nuttige informatie op jouw website. Als je dit deel goed voor elkaar hebt maak je het voor Google duidelijker dat jouw site blijkbaar hele goede en relevante informatie bevat. 


Met het zoekwoorden onderzoek wordt in kaart gebracht waar jouw potentiële bezoekers op zoeken. Er zijn verschillende manieren om een zoekwoorden onderzoek te doen, je kunt zelf al veel bereiken door logisch na te denken, en je kunt speciale software aan het werk laten zetten om bijvoorbeeld te kijken hoe jouw concurrenten scoren. Scoort jouw concurrentie goed op bepaalde zoektermen waar jij nog helemaal niet aan hebt gedacht? Hoog tijd om dit dan ook toe te passen! Maar dan moet je dit natuurlijk wel inzichtelijk krijgen… 

Word een autoriteit op jouw vakgebied

Sterke, relevante 'content' is erg belangrijk. Je moet Google laten weten dat juist jouw bedrijf een autoriteit is op het gebied waarop met zoekwoorden in Google wordt gezocht. Heeft je website bijvoorbeeld weinig tekst omdat dit er zo lekker 'clean' uitziet? Je wordt dan helaas wel erg slecht gevonden...

Is jouw site of shop belangrijk genoeg?

Heb je veel concurrentie? Laten we eerlijk zijn: de meeste bedrijven wel. Die concurrentie is er zeker dan ook online, want iedereen wil op de eerste pagina staan in Google. Maar je hebt daar maar een beperkte plek. Hoe groter de concurrentie, des te moelijker het is om op de eerste pagina te komen (en te blijven!). Met SEO kun je al veel winnen, en hier is linkbuilding zeker ook een belangrijk instrument. Google zoekt naast goede informatie op websites ook naar linkjes op iedere site. Dit zijn niet alleen interne links naar andere pagina’s binnen de site of shop, maar ook links naar andere websites. Die externe links krijgen een bepaalde belangrijkheid mee. Veelbezochte websites zijn voor Google belangrijker dan sites die weinig bezoekers krijgen. Goede(!) links naar jouw site of shop van door Google belangrijk gevonden sites vertellen Google dat jouw site of shop ook belangrijk genoeg is voor bepaalde zoektermen. En dat wordt beloond met een betere ‘ranking’. Kunst is wel om goed om te gaan met deze belangrijke ‘linkbuilding’ techniek. Want niet goed uitgevoegd kan dit jouw score in Google ook schaden.


Wanneer je via social media mensen uit je doelgroep aanspreekt weet je bijna zeker dat deze bezoekers geïnteresseerd zijn in je verhaal. En dus ook jouw site of shop bezoeken en daar tijd besteden. Als je dit slim inzet zorgen jouw social media kanalen er ook voor dat je website beter gaat scoren in Google.

Gevonden worden door klanten in de buurt?

Een factor die steeds belangrijker wordt is lokale vindbaarheid. Google wordt wat dat betreft ook steeds slimmer: er kan makkelijker worden bepaald waar zoekopdrachten vandaan komen. Afhankelijk van jouw bedrijf is het dan bijvoorbeeld voor Google interessanter om jouw bedrijf te tonen bij relevante zoekopdrachten uit een bepaalde regio. Als je contactformulier in orde is en je bent bijvoorbeeld bij Google Places op de juiste manier aangemeld maak je het voor Google makkelijker om ook die 'local search' verbanden te leggen. Het is wel belangrijk om in de SEO strategie mee te nemen of dit wel bij jouw product of dienst past. Je kunt ook de focus juist van 'local search' afhalen.

Op zoek naar een reclamebureau voor strategie, ontwerp en techniek? Zoek je een strategische partner die jouw huisstijl en reclame-uitingen eens goed onder een vergrootglas bekijkt? Of juist op zoek naar een creatieve partner die jouw uitingen op een pakkende manier vormgeeft? Is de website nodig aan vernieuwing toe? Wil je beter vindbaar zijn in Google op voor jouw bedrijf relevante zoektermen? Gericht nieuwsbrieven versturen naar jouw klanten? Of de social media inspanningen verbeteren?

VIBE creative werkt niet voor, maar mét klanten!

Bel of mail en we horen elkaar!

Nog niet zo goed vindbaar in Google? Goed advies nodig over zoekmachine marketing (SEM)? SEO? SEA? praktijkgerichte korte SEO training voor jou of jouw medewerkers? VIBE staat in de startblokken.

Share by: